четвъртък, 23 октомври 2014 г.

Марката Поморие. Част 1

Марката съвсем не е само име на продукт или услуга. Това е визия, която управлява. Всяка марка има два инструмента за управление -  идентичност и позициониране. "Place branding" е нов термин  обхващащ обликът на нация, област, град.  Всяка организация вече иска да бъде управлявана като марка.

"Дайте на отбора нещо в което да вярва: ценностите на културната марка" 

Дъглъс Аткинс

Всеки човек има културни преживявания и всяка марка има потенциалът да управлява културна марка. Новият модел за моделиране на марката се се базира на антропологичната концепция на културата. Всеки, който си позволи да игнорира това ще си остане незначителен ако остане, но не това е темата.
Изкуството да създадеш марка еволюира. Започва от жигосването на добитък, минава през поставянето на проектираното лого върху реклама и продукт, но днес това вече не е достатъчно. Днес си имаме нова бизнес категория - брандинг. Това е нова, непостоянна и капризна наука, показваща ни, че истината е временна, защото всяка нова истина, която идва на мястото на старата  казва, че е имало и по-истинска истина. Философията на брандинга вече не е само една капсулована външност с имидж. поддържан чрез реклама.  Рекламата умира, защото е скучна и калпава. Доказателство е, че все по-малко хора вярват на рекламните клипове, освен ако не са превърнати в демонстрации на продукт. Имаме си интернет и няма причина да не узнаем сами всичко, което ни интересува, но вечните въпросите, които са ни занимавали и ще ни занимават и занапред са: "кои сме ние?" и "защо сме тук?". Отговорите им са в културата с която сме израснали. По тази начин всяко човешко същество търси и изгражда своята собствена идентичност. Едва, когато знаем какви сме и какво търсим можем да започнем да избираме. Никой не търси най-луксозното или на най-ниската цена. Важно е да запомним, че изборът винаги е базиран на сравнението и се стеснява до марки, които имат правилно значение. Структурата е ясна - качество, функция, цена. Не си избираме роднините, но си избираме храна, дрехи, обувки, партньор, политик, религия, държава, град.
Има редица причини поради, които хората предпочитат да живеят в един град.  Най-важните характеристики на един добър за живеене град не са абсурдните табели на входа му "най-добър град за живеене през 20...", не са патетичните "награди" от политическата власт. Характеристиките му са: атрактивните работни места; съотношението заплати/цени; добри жилища; обществен транспорт; добри училища; места за развлечения и култура; климатични условия. За Поморие мога да кажа, че от изброеното дотук разполагаме само с климата, не защото си нямаме от другото, а защото само климата не сме разсипали. Започвайки в обратен ред обръщам внимание първо на културата и развлеченията.
Културата е част от цялостния имидж на марката и елемент от призмата оформяща идентичността. Културата се гради върху история и традиция. Марките действат като генетична програма. В живота на една марка ранните действия имат силно структурно влияние. Тя е едновременно памет за миналото и поглед в бъдещето на своите продукти. Генетичната й програма е усещането и разбирането на функциите на управление. Ако я разберем ще знаем законните й територии и райони в които може да расте и значението на бивш/бъдещ продукт. Попитайте миналото си и ще разберете как да се подготвите за бъдещето, ще имате корени и ще бъдете легитимни.
Идеята на един град е, че той е създаден за хората, които живеят там. Концепцията за брандинг е идеята, че един продукт е направен да бъде ценен, да има капитал, да няма алтернатива, да бъде разпознаваем, името му да носи обещание, да е автентичен, да има история и култура.
Туризъм в град с отличителна марка, улавяща духът на града? Това създава работни места не само в хотели, ресторанти, транспорт и обучение, бизнеса на дребно. Въпросът тук е да се помисли за Туристът, който искаме да привлечем? Поморие има древна история, забележителности, култура, които бихме могли да предложим като привлекателна дестинация за висока класа туристи, пътешественици, авантюристи.
Първото, с което трябва започнем е да създадем конкретен образ на целевата ни група. Лесно е ако знаем отговорът на въпроса: Кои сме ние?

Няма коментари:

Публикуване на коментар