"Дайте на отбора нещо в което да вярва: ценностите на културната марка"
Дъглъс Аткинс
Изкуството да създадеш марка еволюира. Започва от жигосването на добитък, минава през поставянето на проектираното лого върху реклама и продукт, но днес това вече не е достатъчно. Днес си имаме нова бизнес категория - брандинг. Това е нова, непостоянна и капризна наука, показваща ни, че истината е временна, защото всяка нова истина, която идва на мястото на старата казва, че е имало и по-истинска истина. Философията на брандинга вече не е само една капсулована външност с имидж. поддържан чрез реклама. Рекламата умира, защото е скучна и калпава. Доказателство е, че все по-малко хора вярват на рекламните клипове, освен ако не са превърнати в демонстрации на продукт. Имаме си интернет и няма причина да не узнаем сами всичко, което ни интересува, но вечните въпросите, които са ни занимавали и ще ни занимават и занапред са: "кои сме ние?" и "защо сме тук?". Отговорите им са в културата с която сме израснали. По тази начин всяко човешко същество търси и изгражда своята собствена идентичност. Едва, когато знаем какви сме и какво търсим можем да започнем да избираме. Никой не търси най-луксозното или на най-ниската цена. Важно е да запомним, че изборът винаги е базиран на сравнението и се стеснява до марки, които имат правилно значение. Структурата е ясна - качество, функция, цена. Не си избираме роднините, но си избираме храна, дрехи, обувки, партньор, политик, религия, държава, град.
Има редица причини поради, които хората предпочитат да живеят в един град. Най-важните характеристики на един добър за живеене град не са абсурдните табели на входа му "най-добър град за живеене през 20...", не са патетичните "награди" от политическата власт. Характеристиките му са: атрактивните работни места; съотношението заплати/цени; добри жилища; обществен транспорт; добри училища; места за развлечения и култура; климатични условия. За Поморие мога да кажа, че от изброеното дотук разполагаме само с климата, не защото си нямаме от другото. Започвайки в обратен ред обръщам внимание първо на културата и развлеченията.
Културата е част от цялостния имидж на марката и елемент от призмата оформяща идентичността. Културата се гради върху история и традиция. Марките действат като генетична програма. В живота на една марка ранните действия имат силно структурно влияние. Тя е едновременно памет за миналото и поглед в бъдещето на своите продукти. Генетичната й програма е усещането и разбирането на функциите на управление. Ако я разберем ще знаем законните й територии и райони в които може да расте и значението на бивш/бъдещ продукт. Попитайте миналото си и ще разберете как да се подготвите за бъдещето, ще имате корени и ще бъдете легитимни.
Идеята на един град е, че той е създаден за хората, които живеят там. Концепцията за брандинг е идеята, че един продукт е направен да бъде ценен, да има капитал, да няма алтернатива, да бъде разпознаваем, името му да носи обещание, да е автентичен, да има история и култура.
Туризъм в град с отличителна марка, улавяща духът на града? Това създава работни места не само в хотели, ресторанти, транспорт и обучение, бизнеса на дребно. Въпросът тук е да се помисли за Туристът, който искаме да привлечем? Поморие има древна история, забележителности, култура, които бихме могли да предложим като привлекателна дестинация за висока класа туристи, пътешественици, авантюристи.
Първото, с което трябва започнем е да създадем конкретен образ на целевата ни група. Лесно е ако знаем отговорът на въпроса: Кои сме ние?